De Consumentenbond krijgt elke dag veel klachten van consumenten over de
verkoopmethoden van energieleveranciers en heeft daarom besloten een
meldpunt open te stellen. Dat meldde de bond maandag.

Oneerlijke handelspraktijken
Oneerlijke handelspraktijken, zoals misleidende of agressieve werving zijn
verboden. "De bond vindt het van groot belang dat de toezichthouder
Consumentenautoriteit (CA) dit verbod ook streng en effectief handhaaft",
aldus de Consumentenbond.

Volgens de bond toont de inval die toezichthouders Opta en de CA op 8 juli
deden bij de Nederlandse Energiemaatschappij de noodzaak aan van onderzoek
naar de wervingsmethoden van energiebedrijven.

Hele zomer
Het meldpunt zal in ieder geval de hele zomer actief zijn. De signalen van het
meldpunt kunnen volgens de Consumentenbond gebruikt worden door de CA en de
Energiekamer om nader onderzoek te doen en zo nodig in te grijpen.

Via het meldpunt hoopt de bond te ontdekken hoeveel consumenten zich misleid
voelen door energiebedrijven, of er een lijn in de klachten zit en of er
notoire overtreders zijn.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl